Veelgestelde vragen

IK BEN (NOG) GEEN PATIËNT

De praktijk is OPEN voor nieuwe inschrijvingen.

Vanwege de Zorgverzekeringswet (ZVW 2009) zijn er bepaalde vereisten om u in te schrijven:

  • Nederlandse zorgverzekering (Basisverzekering) gecontracteerd door Vecozo;
  • Verblijfadres binnen ons zorggebied;
  • Geldig identificatiebewijs.

Wij moeten uw verblijfadres verifiëren. Zorg dat u staat ingeschreven bij de gemeente Rotterdam. Indien dit niet mogelijk is of te lang op zich laat wachten, overhandigt u een ander bewijs. Denk hierbij aan een huurovereenkomst of een bevestiging van de gemeente.

Formulieren kunt u hier downloaden en naar ons mailen (info@hapwijnhaven.nl)

Als u niet zeker weet of u bij ons mag inschrijven, kunt u mailen naar bovenstaand adres.

Vanwege de Zorgverzekeringswet heeft uw huisarts een inspanningsverplichting, wat inhoudt dat hij/zij bij spoed binnen een bepaalde tijd bij u als patiënt moet zijn. U mag dus niet te ver van de praktijk wonen, anders kan uw huisarts zich niet aan die verplichting houden.

Vind huisartsen bij u in de buurt op www.kiesuwhuisarts.nl
door uw postcode in te voeren en te zoeken op de kaart.

Daarnaast kunt u kijken op www.zorgkaartnederland.nl door uw postcode in de zoekbalk in te vullen en te filteren op huisarts.

Als het u niet lukt om een huisarts te vinden, bijvoorbeeld omdat alle praktijken bij u in de buurt vol zijn, kunt u uw zorgverzekeraar bellen en inschakelen als bemiddelaar. Die heeft zorgplicht en daarmee een inspanningsverplichting om voor hun verzekerden toegang tot de huisartsenzorg te regelen.

  1. Informeer waar u zich kunt inschrijven. Een praktijk kan u weigeren als u te ver woont, als de praktijk reeds vol is, als u niet bent verzekerd, of als een praktijk uw specifieke zorgwensen niet kan inwilligen.
  2. Schrijf uzelf in bij de praktijk door inschrijfformulieren en een kopie van uw identificatiebewijs en verzekeringspasje te overhandigen aan de assistente.
  3. Schrijf zo spoedig mogelijk uit bij uw vorige huisarts. Dit kan telefonisch of per mail. Zeg per wanneer u weggaat, waarheen, en of u toestemming geeft voor het overdragen van uw dossier. U mag namelijk maar bij één huisarts ingeschreven staan.
  4. Meldt u aan bij een apotheek. Bij het inschrijven heeft u reeds een apotheek moeten kiezen. Om u daar in te laten schrijven, kunt u informeren op de website van de desbetreffende apotheek.

U kunt zelf kiezen bij welke apotheek u zich inschrijft. Registreren verloopt doorgaans telefonisch of online.

Apotheken in Rotterdam centrum:

Apotheek Westblaak
Apotheek Spanhoff
Apotheek Ramleh
Apotheek Erasmus 
BENU Apotheek Wester in Rotterdam

Het staat u vrij te wisselen van apotheek, dit doet u bij de apotheek zelf.

Dit ligt aan de ernst van uw klachten en de drukte in de praktijk op dat moment. Bel daarom altijd van tevoren om te informeren bij de assistente.

Daarnaast willen we u verwijzen naar onze partner International Health Centre Rotterdam, die meer is ingericht voor internationals en passanten.

Passanttarief 2021:
Dubbel consult € 61,83
Chirurgische ingreep € 95,01

Dit consult is inclusief eventuele verwijzingen, recepten of POCT (urinestrips, glucose, CRP).

Niet inbegrepen: Medicatie van de apotheek, labonderzoek of andere zaken buiten onze praktijk.

Als u een Nederlandse basisverzekering heeft die gecontracteerd is door Vecozo, zullen wij zorgen voor de declaratie. U betaalt geen eigen risico.

Indien dit niet het geval is, zult u vooraf moeten betalen aan de balie. Vervolgens krijgt u een factuur die u kunt indienen bij uw zorgverzekeraar. U kunt op verzoek een afschrift van de afspraak meenemen, voor uzelf of voor uw eigen huisarts.

IK BEN PATIËNT

Een kennismakingsgesprek is mogelijk nadat uw inschrijving compleet is.

Het staat u vrij om een consult in te plannen voor niets anders dan een kennismakingsgesprek. Wij raden u echter aan om van uw eerste reguliere afspraak, een dubbel consult te maken van 20 minuten.

Dan heeft de arts tijd om samen met u uw voorgeschiedenis door te nemen en wat praktijkzaken uit te leggen, voordat hij/zij uw eerste hulpvraag behandelt.

Wij hebben meerdere artsen bij ons werken, die doorgaans maximaal 3 of 4 dagen per week aanwezig zijn.

Bij het maken van een afspraak, kunt u altijd zelf kiezen bij welke arts. We raden wel aan dat u voor dezelfde klacht wel steeds retour komt bij de arts, die al bekend is met die specifieke hulpvraag.

Een afspraak bij de huisarts maakt u online. Afspraken bij de assistente of praktijkondersteuner, kan alleen telefonisch tussen 8:00-12:00.

Als u vanwege de ernst van de klachten sneller terecht moet bij een huisarts, kunt u dit alsnog telefonisch doen.

U kunt een afspraak maken via MijnGezondheid.net.
U ontvangt per mail een bevestiging.

Zeg uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af.

Dit willen wij graag per mail naar info@hapwijnhaven.nl.

Als u niet (tijdig) uw afspraak afzegt, kunnen we niet een andere patiënt op het gereserveerde tijdstip laten komen.

Voor het niet verschijnen op uw afspraak kunnen altijd begrijpelijke redenen bestaan, daar hebben wij natuurlijk alle begrip voor. Als dit echter te vaak gebeurt, zullen wij helaas een wegblijftarief in rekening brengen, t.w.v. de misgelopen kosten die wij hadden kunnen declareren.

Als u een Nederlandse zorgverzekering heeft die is aangesloten bij Vecozo, declareren wij alles en betaalt u geen eigen risico. Onze tarieven zijn gebaseerd op die van de NZa (Nederlandse zorgautoriteit).

Indien u geen gecontracteerde verzekering heeft, betaalt u het passantentarief en declareert u zelf de kosten.

Eventuele bijkomende kosten waar u wel eigen risico voor betaalt:

Hier kunt u een medicijn opzoeken en kijken of deze wordt vergoed, of u moet bijbetalen en of er alternatieven zijn: www.medicijnkosten.nl
Let op: Dit kan afhankelijk zijn van uw zorgverzekering. Neem bij twijfel contact op met uw zorgverzekeraar.

We krijgen steeds meer vragen van patiënten over onze declaraties die ze terugzien op het overzicht van de zorgverzekeraar. In dit artikel leggen we uit wat deze bedragen zijn en hoe dit in werking gaat.

Zie ook deze pagina van Rijksoverheid.

Een herhaalrecept is een recept voor een medicijn dat u de afgelopen maanden al vaker gebruikt heeft.
U kunt ook via Mijngezondheid.net een herhaalrecept aanvragen.

U kunt uw herhaalmedicatie ook telefonisch aanvragen.
Bel 010 – 411 12 07, optie 2. De receptenlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Voor andere vragen over medicatie stuurt u een e-consult via MijnGezondheid.net.

Indien een medicijn niet leverbaar is, neemt de apotheek doorgaans zelf contact met ons op om een alternatief voor u te vinden.

Indien een medicijn niet (meer) vergoed wordt, kunt u informeren bij de apotheek welke geschikte alternatieven er zijn. U kunt vervolgens uw huisarts direct een bericht sturen via het e-consult.

Als u reeds bij ons bent ingeschreven en u heeft geen Nederlandse zorgverzekering (meer), blijft u onze patiënt.

Dit betekent alleen wel dat u zelf vooraf aan de balie zult moeten betalen voor afspraken:

Consult <5 minuten € 15,46 Consult 5-20 minuten € 30,91 Consult >20 minuten € 61,83
Chirurgische ingreep € 95,01

De assistente zal een factuur aan u meegeven.

Het reglement van de KNMG (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Geneeskunst) staat niet toe dat huisartsen medische verklaringen over hun eigen patiënten afgeven.

Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken? Een auto te besturen? Naar school te gaan? Goed voor de kinderen te zorgen? Is terecht een geboekte reis geannuleerd?

Voor meer informatie, zoals de redenen voor deze regel en hoe u toch aan een verklaring kunt komen, verwijzen we u naar deze toelichting van de KNMG.

In MijnGezondheid.net kunt u bij ‘Mijn berichten’ een bericht sturen aan een van onze artsen, of aan de assistentes.

Dit is geen live chat, u krijgt binnen 24 uur antwoord. Dit is dus erg praktisch wanneer u een simpele vraag heeft, waar geen consult voor nodig is.

Wij vinden het heel spijtig als u ontevreden bent met iemand binnen ons team. Het liefst zoeken we samen naar een oplossing maar als dit niet lukt of mogelijk is, zijn er externe instanties waar terecht kunt.

    1. Bespreek uw klacht eerst met de desbetreffende arts. Als uw klacht een assistente of praktijkondersteuner betreft, kunt u terecht bij dr. V.T Nguyen of dr. M. Siawash.
    2. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie huisartsen.
    3. Als het gaat om een gedraging die onder de tuchtnormen in de gezondheidszorg vallen kunt u terecht bij het tuchtcollege.

IK BEN GEEN PATIËNT MEER

Indien u dit wijzigt in MijnGezondheid.net krijgen wij hier melding van. U kunt ook een mail sturen: info@hapwijnhaven.nl

Indien u binnen Rotterdam Centrum verhuist, hoeft u na het doorgeven van de verhuizing verder niets te doen.

Als u buiten ons zorggebied gaat wonen, kunnen wij geen visites meer rijden en zal geadviseerd worden een nieuwe huisarts te zoeken. Totdat u een nieuwe huisarts heeft gevonden, blijft u bij ons patiënt. U kunt op www.zorgkaartnederland.nl zoeken naar een huisarts bij u in de buurt door uw postcode in de zoekbalk in te vullen.

Als u naar het buitenland verhuist, schrijf u dan bij ons uit. Op verzoek kunt u uw medisch dossier meenemen.

Vul het formulier in op onze uitschrijvingen pagina.